Gode råd til at få mere motion i arbejdsdagen

En sund livsstil er vigtig for at værne om vores helbred – men det er ikke altid, at vores arbejdsliv tillader denne sunde livsstil. Stillesiddende arbejde gør det svært at nå de daglige antal skridt, at forbrænde kalorier og 30 minutters motion. 

Dog kan du gøre dit for, at du får mere motion på arbejdet – eller at dine ansatte får det. Ved at få mere bevægelse i løbet af en arbejdsdag vil medarbejdernes helbred og fysiske velvære forbedres markant. Et studie viser nemlig, at en inaktiv livsstil betyder, at man faktisk kan miste helt op til syv års livskvalitet.

Lav små øvelser ved skrivebordet

Når du i forvejen sidder ved skrivebordet, er det en oplagt mulighed at udføre nogle små øvelser. Disse øvelser kan du sagtens lave, imens du udfører dit arbejde – hvad end det er at analysere tal, besvare mails eller tale i telefon. Selvom øvelserne virker små og ubetydelige, vil de faktisk have en stor effekt. 

Du kan f.eks. lave såkaldte benabduktion-øvelser. Her skal du bruge en flad genstand såsom en bog, og denne holder du mellem dine ben. Hold genstanden mellem dine bens indersider, og pres sammen. Du kan også lave benløft, hvor du løfter dine ben op i luften og strækker dem ud. Skift mellem hvert ben, og lav også denne øvelse med begge ben løftet. 

Ændr dine vaner, og få mere bevægelse

I spørgsmålet om at få mere bevægelse i hverdagen gælder det mest af alt om at ændre dine vaner. Du tænker sikkert slet ikke over alle de små ting, du gør, som faktisk kan forbedres. Under møder kan du f.eks. med fordel vælge at stå op frem for at sidde ned. Det samme gælder, når du taler i telefon – rejs dig op i stedet for at sidde ned.

Tag ikke kontorbygningens elevator, men brug trapperne i stedet. Skal du give en besked til dine kollegaer, kan du droppe telefonen eller mailboksen og i stedet gå hen til kollegaens skrivebord. Dertil bør du ikke spise ved dit eget skrivebord – uanset om det gælder frokost eller snacks. Sørg i stedet for at spise et andet sted, da dette igen giver dig ekstra bevægelse.