Åbne kontorer – go eller no go?

Åbne kontorer – go eller no go?

I de senere år er åbne kontorer blomstret frem i det danske erhvervslandskab. Vægge brydes ned, og åbne rammer og rum bliver rost til skyerne for deres positive indvirkning på medarbejdernes samarbejde. Spørgsmålet er bare, om de åbne kontorer virker efter hensigten.

Åbne kontorer er lig med åbne sind – eller hvad?

Tidligere var det typisk sådan, at man havde hvert sit kontor med hver sine arbejdsopgaver og hver sin bunke papirer. Her var udfordringen, at man let kunne glemme alle de ressourcer og gode råd, som resten af medarbejdergruppen havde. Det undgår man, da det åbne kontor er en konkret opfordring til at samarbejde i virksomheden, og at man endelig skal benytte sig af virksomhedens ressourcer.

Ganske vist siger man, at to hjerner tænker bedre end én, og det er selvfølgeligt lettere lige at lufte idéen hos kollegaerne, hvis de sidder på den anden side af bordet frem for oppe på fjerde. Omvendt kan resultatet af de åbne kontorer være, at et helt rum med hjerner kan ende med at skabe mere forvirring end klarhed og ro. Når mange mennesker er samlet i ét rum, vil der alt andet lige være menneskeligt postyr. I værste fald kan det åbne kontor ende med at være et lokale med en masse uro, særligt hvis akustikken og lydisolationen ikke er i orden.

Fleksibilitet og nytænkende indretning

Selvom et åbent kontorfællesskab kan lyde gunstigt for din virksomheds samhørighed, er det vigtigt ikke at lade sig rive med.

Her kan løsningen være at forhøre sig i medarbejdergruppen. Faktisk er mange overraskende bevidste om, hvilke arbejdsomgivelser de foretrækker. Hvis man samtidig som chef forhører sig i medarbejdergruppen, vil det også have den positive effekt, at medarbejderne vil føle sig set og værdsat – og de vil måske gå til arbejdsopgaverne med fornyet indsats.

Så inden du kaster de mange kroner efter at rive væggene ned (eller mindre drastisk vælger at flytte til andre lokaler), kan det være en god idé at stikke en finger i jorden og forhøre dig i medarbejdergruppen. Finder du de rigtige omgivelser til dine medarbejdere, vil de gode idéer, arbejdsglæden og samarbejdet have de bedste rammer for at blomstre i et godt arbejdsmiljø.

Related Posts
2 Comments
jzifpebeyo
jzifpebeyo

Shape
[url=http://www.g7861x9iu48oa73g2zd99la58c5x4sqps.org/]ujzifpebeyo[/url]
ajzifpebeyo
jzifpebeyo

fhrffswwj
fhrffswwj

Shape
[url=http://www.grzir432620u00b783l4cyzletm8m838s.org/]ufhrffswwj[/url]
fhrffswwj
afhrffswwj

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *